Regulamin Samorządu Uczniowskiego w Zespole Szkół im. św. Małgorzaty z Kortony
2024/2025
Podstawa prawna i postanowienia ogólne:
- Samorząd Uczniowski Zespołu Szkół im. św. Małgorzaty z Kortony, zwany także Samorządem Uczniowskim działa na podstawie:
– art. 55 ustawy o systemie oświaty z dnia 1991 r. /Dz.U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425/
– Karty nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. art. 6a ust.5.
– Statutu Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „Dom Matki Dobrego Pasterza” - Terenem działania jest Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii.
- Samorząd jest organizacją demokratyczną. Uczennice same wybierają swoje przedstawicielki do Rady Samorządu Uczniowskiego, aby uczestniczyć w tworzeniu i realizacji programu pracy samorządu.
- Zadania Rady Samorządu Uczniowskiego zostały określone w Statucie MOS.
Rada Samorządu Uczniowskiego:
- Rada Samorządu powoływana jest na roczną kadencję.
- W skład Rady Samorządu wchodzą:
– przewodnicząca
– zastępca przewodniczącej
– członkini samorządu - Rada Samorządu wnioskuje i opiniuje w tych sprawach, które dotyczą realizacji podstawowych praw ucznia.
- Kieruje bieżącą pracą Samorządu.
- Reprezentuje Samorząd Uczniowski.
- Dba o dobre imię i honor szkoły i Ośrodka, kultywuje i wzbogaca ich tradycje.
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego:
- W terminie do 10 października każdego roku szkolnego wybiera się Radę Samorządu Uczniowskiego tj. przewodniczącą, zastępcę oraz członka samorządu.
- Rady Samorządów Klasowych po wcześniejszych konsultacjach ze swoimi zespołami klasowymi na godzinach wychowawczych, zgłaszają opiekunowi samorządu kandydatkę do Rady Samorządu Uczniowskiego. Muszą to być osoby wyróżniające się dobrym zachowaniem oraz kulturą osobistą. Kandydatki powinny również cechować się dobrą opinią wśród uczennic i nauczycieli / wychowawców.
- Na pierwszym spotkaniu wyborczym reprezentantek klas, po zgłoszeniu wszystkich kandydatur następuje głosowanie tajne. Sześć uczennic z największą ilością głosów bierze udział w kampanii wyborczej, jako kandydatki do Samorządu Uczniowskiego.
- Spośród pozostałych delegatek klas mogą być również wybrane drogą głosowania jawnego:
– sekretarka SU
– członkinie sekcji: dekoracyjnej, organizacji imprez i porządkowej
– członkinie Komisji Wyborczej - Przebieg wyborów: na karcie do głosowania należy umieścić imię i nazwisko wybranej kandydatki. Głosy z kilkoma nazwiskami, puste lub porysowane uznane zostaną za nieważne.
- Wybory są powszechne, równe oraz tajne.
- Nad prawidłowym przebiegiem wyborów czuwa Komisja Wyborcza. W skład komisji wchodzi opiekun samorządu oraz trzy uczennice.
- Po zakończeniu wyborów Komisja Wyborcza, w obecności opiekuna Samorządu Uczniowskiego, liczy głosy.
- Po zapoznaniu z wynikami wyborów ustala się przydział ról kandydatek w SU:
– kandydatka z najwyższą liczbą głosów zostaje mianowana przewodniczącą SU
– kandydatka z drugą w kolejności liczbą głosów zostaje mianowana zastępcą przewodniczącej SU
– kandydatka z trzecią w kolejności liczbą głosów zostaje mianowana na członkinią SU - Wybrany w powyższy sposób Samorząd Uczniowski pełni swoją funkcję od chwili ogłoszenia składu SU przez cały bieżący rok szkolny.
- Opiekun Samorządu Uczniowskiego wybierany jest przez Dyrektora MOS.
Prawa i obowiązki samorządu:
- Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami.
- Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu.
- Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem MOS.
- Opiekun samorządu udziela pomocy organizacyjnej i merytorycznej samorządowi, służy mu doświadczeniem i radą, szczególnie w zakresie przestrzegania regulaminu i przyjętych zasad w MOS.
- Opiekun samorządu ma obowiązek wysłuchania wniosków i zapytań samorządu, przekazywania ich adresatom.
- Samorząd ma obowiązek:
– współdziałać z innymi organami szkoły: Dyrektorem MOS, Radą Pedagogiczną,
– pełnić rolę rzecznika praw i interesów ucznia,
– inicjować różnorodne formy aktywności pozalekcyjnej rozwijającej zainteresowania sportowe, turystyczno–krajoznawcze i inne,
– uczestniczyć w akcjach charytatywnych na terenie MOS,
– włączać się w działania określone w szkolnym planie wychowawczym i szkolnym planie profilaktyki.
Główne cele działalności Samorządu Uczniowskiego:
- Reprezentowanie całej społeczności MOS.
- Budowanie atmosfery współodpowiedzialności za funkcjonowanie MOS.
- Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności uczennic w porozumieniu z Dyrektorem MOS i nauczycielami / wychowawcami.
- Praca na rzecz innych i pomoc potrzebującym.
- Organizowanie konkursów oraz różnorodnych akcji na terenie MOS.
- Organizacja dyskotek i zabaw szkolnych.
- Przygotowanie pocztu sztandarowego, który reprezentuje społeczność MOS na uroczystościach szkolnych i państwowych.
- Budowanie wśród uczennic poczucia własnej wartości i przydatności działania na rzecz szkoły i Ośrodka.
Założenia na rok szkolny 2024/2025:
- Przygotowanie uczennic do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;
- Stwarzanie sytuacji dających możliwość wykazania inicjatywy samorządowej w bezinteresownym działaniu na rzecz MOS i środowiska;
- Ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym;
- Kultywowanie tradycji MOS („Ponad 100 lat historii”);
- Rozwijanie prawidłowych zachowań sprzyjających bezpieczeństwu w różnych sytuacjach.
Prace w ciągu roku szkolnego:
- organizowanie zebrań Samorządu Uczniowskiego
- współdziałanie z władzami szkolnymi i wychowawcami klas
- prowadzenie gazetki ściennej Samorządu Uczniowskiego
- udział w akcjach charytatywnych
- współudział w uroczystościach szkolnych, kościelnych i środowiskowych (udział Pocztu Sztandarowego)
- współpraca z Dyrekcją MOS, wychowawcami klas,
- pomoc przy organizacji uroczystości szkolnych
- rejestrowanie inicjatyw uczennic (ankiety klas, skrzynka inicjatyw dla SU, rozmowy z uczennicami)